dinsdag 1 oktober 2013

Zoiets moet het worden

Ik heb al een heleboel woorden gewijd aan hoe mijn ondergronds strohuisje er uit zal gaan zien. En ik heb ook al een aantal plaatjes getoond van maquettes die het dan toch weer niet helemaal zijn. Woorden over kettingbogen, cosinushyperbolicus, wat al niet.
Kwam echter net met opruimen een papiertje tegen met een schets die ik al tijden geleden gemaakt heb van het principe. En dat is waarschijnlijk wel net zo duidelijk:




Je kunt hier een paar dingen duidelijk zien/jezelf bij voorstellen:
-Mijn boog bestaat in tegenstelling tot parabolen of kettingbogen uit gelijkvormige elementen. Dat is makkelijk met maken > goedkoop.
-Het onderste gedeelte is geen boog. Op schaal ben ik hier uitgegaan van 50cm rechte wand als aanzet > geeft meer stahoogte (bij een straal van 3m en een aanzet van 0,5m kun je al 60cm van de muur/dak rechtop staan. En je kunt nog eens een kastje neerzetten.
-De uitloop naar het terras aan de voor/achterkant is op het niveau van de vloer. De rest van het reliëf van het terrein ligt aan het terrein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten