vrijdag 31 januari 2014

Fiasco 2

Gisteravond na thuiskomst las ik een interview met Salim Ismail. Wie is deze man? Welnu, Salim Ismail is de veertigjarige directeur van Singularity. Wat is Singularity? Ik stel deze vraag in min of meer retorische zin, dus beantwoord ik hem zelf. Singularity University is een door Google en de NASA opgerichte universiteit. Erg Amerikaans ben ik geneigd te vinden: zet slimmerds bij elkaar en vindt uit, zoiets. Een -typisch Amerikaans?- vooruitgangsgeloof, gecondenseerd in leuzen als: "Wat is de oplossing voor de werkloosheid en economische stagnatie in Spanje? De Silicon Valley methode!" Durf, investeer en zijt niet bang om op je bek te gaan.
Wij polderaars vinden dat maar zozo. Als ongeveer 0,01% van de Apps uiteindelijk geld oplevert, zijn er dus voor elke succesvolle App 9999 mensen/clubjes die zich met hart en ziel aan de uitwerking van een briljant idee hebben geweid, die nog niet eens de kosten eruit hebben. Het winnaarsverhaal wordt hiermee genuanceerd, want levert die ene succesvolle App werk op voor alle 10.000 personen? Vermoedelijk niet.

Aan de andere kant kan de attitude die ze in die kunstborsten-vallei schijnen te hebben, ons sceptici toch ook wel wat leren. Meer in het bijzonder de idee dat een goeie mislukking meer waard is dan een marginaal "succes".
Mij persoonlijk in elk geval wel. Niet dat ik grote successen nastreef met mijn strobouwsel, maar wel dat ik door een frisse blik in staat was om een paar ideeën die ik had met elkaar te verzoenen. Waardoor ik voor Joep's huisje een leuk plannetje heb bedacht. Daarover later meer.



Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten