maandag 7 oktober 2013

Belasting

Gisteren ben ik me rotgeschrokken! Eindelijk had ik ergens een min of meer hard gegeven gevonden van de drukbelasting waaraan een strobaal kan worden blootgesteld, anders dan uitspraken dat "strobalen soms wel 10% kunnen worden ingedrukt. Er stond dat deze 0,041 tot 0,145 N/mm2 bedroeg. Nu zegt zo'n cijfer weinig, en ik weet ook niet alles uit mijn hoofd (ja, beton: 25 of meer N/mm2 of was het misschien toch 2,5???) dus ging ik even verder zoeken. In eerste instantie leverde dat op dat kalkzandsteen een reken, niet onbelangrijk, druksterkte had van 12. Dus was mijn hoop dat beton misschien 2,5 was vervlogen. Jemig, dat is dus helemaal niks! (Ter oriëntatie: Gips mag niet toegepast worden als dragend bouwmateriaal met een drukspanning van 5 N/mm2.)
Later keek ik nog naar piepschuim, en daarvoor vond ik de waarde 300 kPa bij max. 1,5 vervorming na 50 jaar belasting. Moet je weer kPa omrekenen naar N/mm2, voordat je íets weet. Want dat wist ik ook al niet meer uit mijn hoofd. Maar goed, daarvoor heb je heden ten dage geen tabellenboekje meer nodig, dus kom ik tot het volgende overzicht:

materiaal                                druksterkte N(ewton)/mm2
strobaal 0,041 - 0,145
kalkzandsteen 12
grenenhout evenw. vezel 18
grenenhout loodr. vezel 2,5
gipsblokken 5
eps (piepschuim) 0,3

Moet ik nog iets vertellen. Mijn briljante idee van die stroboog maakt namelijk gebruik van het briljante plan om de spanning, dus druk, in die boog op te voeren dmv de zwaartekracht, ipv wat je ziet met traditionele spanbanden, autokrikken en hefbomen.
Het id is dat als de boog wordt gemaakt de (simpele) spanconstructie zo wordt uitgevoerd dat naspannen als er "klink" of "compactisering" optreedt in elk geval voorlopig nog mogelijk blijft. Waardoor de vorm van de boog gegarandeerd wordt. Dus: inklinken strobalen > naspannen > meer inklinken > weer naspannen enz. totdat de vormverandering (nagenoeg) ophoudt. En dat dat proces ook gewoon door kan gaan als de aardebedekking aangebracht wordt. 
Het is ook de reden dat ik "zelf" wil gaan persen, naast het meteen in vorm brengen van de balen. Dan kun je de "voorspanning" hoog maken waardoor je dichter bij de uiteindelijke "doel/gebruiksspanning" begint. 
Het tabelletje hierboven geeft aan dat daar wel iets te halen valt. 

Even tussendoor voor de dummies zoals ik die weliswaar in N/mm2 praten, maar in kg(f)/m2 denken. Hoeveel is dat ook alweer, zeg 0,15 N/mm? Dat is 15 g/mm2 > 1,5 kg/cm2 > 150 kg/dm2 > 15000 kg/m2.
En dat klinkt toch anders, 15 ton per vierkante meter. 

Resteert de vraag wat er bij stro gebeurt in de buurt van die bezwijkgrens. Verpulveren al die schattige stengeltjes dan plotseling allemaal tegelijk? Ik denk dat het feit  dat die strohuizen,- en kerken in Nebraska al tientallen jaren overeind staan een positieve aanwijzing zijn dat dat niet zomaar gebeuren zal........

One-story building with flat roof, large steeple

Arthur, Nebraska, Strokerk 1928

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten