zondag 6 oktober 2013

Piepschuim?!

Al dat rondhangen op het net levert zo nu & dan verrassende ontdekkingen op. Zo wordt er iig vanaf 2006 geëxperimenteerd met het gebruik van piepschuim als dragend bouwmateriaal. Niet zo verwonderlijk -achteraf!- want waar ik me steeds druk maak over de samendrukbaarheid van een strobaal en meer nog de mogelijke kruip, is dit bij piepschuim wel aardig bekend. Ook dat is weer logisch, want piepschuim wordt al lang op grote schaal toegepast in de reguliere bouw, als isolatie en bekisting bijvoorbeeld en ook in de wegenbouw. Bij ophoging van wegen op slecht dragende ondergrond zoals veenbodems.
Als er, afgezien van de certificering van het materiaal, jarenlang grote vrachtwagens over wegen rijden die zijn opgehoogd met piepschuim, kun je bedenken dat het met dragend vermogen van piepschuim wel goed zit
Piepschuim wie kent het niet? Overbodig te onderstrepen dat het goed isoleert, test: pak het beet, het voelt warm aan, licht is, makkelijk te bewerken, verkrijgbaar in brandwerende persingen, in verschillende druksterktes, niet gevoelig voor vocht, schimmels, ziekten en plagen, geeft geen giftige stoffen af, is recyclebaar. Het enige minpuntje is dat het méér fossiele brandstoffen kost om het te maken & een secundair dat het totaal geen warmteaccumulerend vermogen heeft. Daar kom ik elders op terug.

Al met al een respectabele lijst en het lijkt een goed alternatief om een stro-boog mee te maken. En het is ook wit, de Inuït zouden er wel raad mee weten.

Tijdens mijn gedachtensimulaties over hóe ik die boog wil gaan bouwen, heb ik weleens het alternatief overwogen van het gebruik van standaardbalen met wigvormige PS vulling om de ronding te maken. Desondanks zo stro-gefixeerd dat het toen geen moment bij me is opgekomen om die hele boog van PS te maken. Grappig!

Toch eens uitzoeken wat het zou gaan kosten, mijn pieptrap....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten