dinsdag 8 oktober 2013

Comfort 1: Overwegingen & buitencomfort

Een paar jaar geleden had ik wat problemen met de boeking van een kampeerplek. In dat geval veroorzaakt door wat verwarrende mails die van de andere kant kwamen en vooral problemen met het overmaken van de aanbetaling. Op een gegeven moment bereikte mij de opmerking: Ja, maar we hebben pas net Internet. En dat verwacht je niet in 2011. Toen de betreffende klanten hier waren, evalueerden wij de opgetreden onduidelijkheden. Bleek dat zij inderdaad in het voorjaar van genoemd jaar hun eerste computer hadden aangeschaft (wel ons gevonden) en de avonden doorbrachten met het spelen van spelletjes of het lezen van een boek, want TV hadden zij ook al niet. En niks geen Wordfeud op de Ipad zoals ik.
Dus ja, het komt voor, maar het komt niet váák meer voor anno nu. En er zijn ook mensen die de winterkou bestrijden met het aantrekken van een extra laag zelf gebreid wollen ondergoed. Het komt voor, maar het komt volgens mij niet váák voor.
Van twee kanten werd mij de vraag gesteld: "Hoe zit het met het comfort in dat vakantiehuis van jou?" Aan één van de vragenstellers heb ik een flauw mailtje teruggestuurd met de afbeelding van een hypermoderne rollator, we worden allemaal een dagje ouder en het terrein is geaccidenteerd, nietwaar?

Maar als je de gebreide onderbroek ontgroeid bent, is de vraag volkomen op zijn plaats.
Zeker van Toke, één van de vragenstellers, want zij kent mij. Ik herinner mij een gesprek waarbij ik uitlegde dat mijn verwrongen calvinistische denkbeelden mij, naast de angst voor de tandarts, er toe hadden gebracht de staat van mijn gebit te verontachtzamen en geen maatregelen te nemen. De redering die ik hanteerde luidde ongeveer dat een tekortschietende mondhygiëne hadden geleid tot de situatie waarin ik mij destijds bevond. En ik dus maar moest handlen met de pijn van een paar verrotte kiezen! Hoe dom kun je zijn? Toke, ik heb kronen! Het bevalt mij prima, bedankt.
Toke heeft hier ook weleens gebivakkeerd tijdens onze beginjaren. Wij hadden toen nog geen afwasmachine, terwijl Franka dagelijks voor 20+ mensen kookte. Dus het zou ook kunnen dat zij dáár aan heeft teruggedacht. Dat helpen met die eindeloze afwas.
Of, toen wij huisgenoten waren in een lang vervlogen Wageningen zij bij thuiskomst steevast onder de uitroep: "Wat is het hier koud!" de thermostaat hoger draaide nadat ik een dag alleen thuis met mijn wollen onderbroeken aan  had zitten studeren.

Het doet er niet toe. De moderne mens wil een zeker basiscomfort, dat begrijp ik zelfs. Dan is de resterende vraag hoeveel comfort de moderne mens wil die een week in een vakantiehuis verblijft. Ik begin buiten.

Het Net

Er schijnen campings te bestaan die zichzelf aanprijzen omdat ze géén WIFI hebben. Wij hebben dat ook niet, maar het was nog nooit bij me opgekomen dat het niet hebben van WIFI een unique selling point zou kunnen zijn. Die apparaten hebben een aan/uit knop denk ik dan. Hoewel het zo niet werkt, bij mij althans. (het allerergst is het soms hebben van een beetje bereik). Lang gaat de stimulerende voorsprong van die remmende achterstand trouwens niet duren, want binnen een paar jaar heeft iedereen die op vakantie gaat een betaalbaar bundeltje aangeschaft om dagelijks het plaatselijk weer te kunnen raadplegen op weeronline.nl. Dus wij hebben bereik nodig, WIFI hoeft niet. Maar een  plek zonder minimaal 3G leidt tot teveel stress bij de meeste moderne mensen. Ik kan me niet meer herinneren toen ik op locatie was of dat daar is. Puntje van aandacht.

Het Weer

Ook niet onbelangrijk, comforttechnisch gesproken, is dat het vaak mooi weer is. Vandaag 8 oktober is het 25°C overdag en vannacht daalt het kwik tot 13°C. Da's best aardig, dat vind w-o-l ook want de komende 14 dagen krijgt het weer elke dag een 9, behalve zaterdag want dan is het een 8: binnen blijven sterk aan te raden! W-o-l heeft dan weer geen klimaatgegevens. Ik wel maar die moeten eerst vertaald. Er blijkt trouwens uit dat het een belachelijk warme herfst is dit jaar:

Klimaatgegevens Reus 1970-2000
jan feb mrt april mei  juni juli aug sept okt nov dec jaar
Gem temp 9 10,1 11,6 13,4 16,7 20,6 23,6 24 21,2 17 12,4 10 15,8
Abs max 24,2 25 27,2 30,2 31,7 34,6 37,4 35,7 33,4 31,8 28,8 22 37,4
Gem max 13,9 15 16,7 18,4 21,5 25,4 28,7 28,8 25,9 21,7 17,2 14,7 20,7
Gem min 4,1 5,1 6,6 8,4 11,9 15,7 18.6 19,3 16,5 12,3 7,6 5,2 11
Neerslagd 6 4,6 5,5 7,4 8,1 5,6 3,4 5,4 6,1 6,7 6,2 6,7 71,8
Gem neersl 36,3 23,3 34,9 42,9 61,3 37,6 15,4 51,3 74,7 63 49,5 39,7 529,8
Max 24h 66,2 36,4 41,3 47 60,3 74 50,6 98,8 93 101,9 97 55,8 101,9

W.o.l heeft wel gegevens over het aantal zonne-uren:
Tussen april met 7 en september met opnieuw 7 uur zon gemiddeld per dag heb je in juli een maximum van 11 uur zon. Dat is allemaal een beetje overdreven, dus dat noopt ons ertoe om twee onmisbare comfort voorzieningen buiten aan te leggen, nl:

Zwemmogelijkheden en schaduw.

Zwemmogelijkheden wil ik maken door het aanleggen van die zwemvijver, die ook voorraadvat is (zie hier voor de uitleg).



Schaduw moet ook iets aan gedaan worden, want olijf,- en amandelbomen staan nu niet direct bekend om de fabuleuze schaduwwerking. Gedeeltelijk is daarin voorzien door het overdekte terras voor mijn huisje. Die boog loopt buiten -op den duur- een paar meter door. Dus kun je iig het grootste deel van de dag schaduwrijk zitten.
Aan het eind van de boomgaard loopt de heuvel af naar een beekdal. Weliswaar staat dat 's zomers waarschijnlijk droog, maar er staan wel bomen langs die beek, dus daar moet dan een plek vrijgemaakt worden waar je in de relatieve koelte (dal, schaduw) kunt zitten & liggen.
De schaduw bij de zwemvijver tenslotte zal vooralsnog artifciëel moeten zijn (de tarp!) En dan moeten er een paar bomen van een warmte & droogte resistente soort worden geplant die méér schaduw geven dan die olijven en amandelen.

Oh ja, haast vergeten, er  moet denk ik ook een BBQ plek worden ingericht. Ben zelf niet zo'n bbq-er, maar daar ging het niet om. Het ging om de moderne mens. En anders gaan ze zelf nog vuurtjes stoken, dat kan gevaarlijk zijn na een droge zomer (of winter, of herfst, of voorjaar).

Ik denk dat ik hiermee de belangrijkste zaken van buiten wel onder contrôle heb. Het uitzicht doet er ook toe, maar dat is wel in orde met die zee, en bovendien doet het er toe, maar doe je er weinig áán.

Hetzelfde geldt voor de acoustische vervuiling. Ik herinner me geen rare dingen, terwijl ik acoustisch wel wat overgevoelig ben. Het is wel een punt van aandacht, want in de heuvels kun je indien nodig het gebouw zo plaatsen dat er een natuurlijke geluidswal achter je zit. Wel herinner ik me dat de buren een paar honderd meter verder luid spraken. Dan is het dus stil! want anders hoor je dat niet.
Het vliegverkeer stelt niet zoveel voor. Het vliegveld van Reus ligt vrij dichtbij, maar is erg rustig. Dat zal waarschijnlijk ook zo blijven, want sinds El Prat (Barcelona) is uitgebreid vliegen de meeste low-cost-carriers daar op. En de oriëntatie van de enige baan is zodanig dat er zelden vliegtuigen op minder dan 10 km langs zullen komen. Dan hoor je ze niet.

In het stukje Comfort 2 ga ik naar binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten