woensdag 2 oktober 2013

Verlichten, verwarmen & koelen

Nu ga ik een relatief eenvoudig, klein en praktisch onderkomen bouwen. Maar het wordt geen tent of pré-historische grot. Het moet verhuurd worden om de investering op te brengen, misschien komt er zelfs een zwemvijver bij. Dus is de vraag, hoe ik dat ga aanpakken met de zo noodzakelijke voorzieningen van de moderne mens. Er is namelijk niets, ook geen electriciteit, dus wat ik er niet naar toe breng, is er niet.

Laat ik beginnen met de vraag: Wat behoeft de moderne mens (volgens mij) als hij in een vakantie-huis in de heuvels dichtbij de Middellandse zee verblijft?

ja nee opmerkingen  verbruik
verlichting x 200 Wh/dag
ruimtekoeling (aico) x
mech. ventilatie x vocht, koeling zomers 1000 Wh/dag
stopcontacten  x opl. telefoons e.d 500 Wh/dag
verwarming x winter gas
warm water x gas
wasmachine x ????
droger x
stofzuiger x
kooktoestel x gas
afzuigkap x 120 Wh/dag
koelkast x gas
diepvries x hoogstens vakje in kk
afwasmachine x
tv x
Totaal  1820 + ???? Wh/dag

Dit vind ik wel voldoende voor een aangenaam verblijf. Ik realiseer me dat er af,- en bij te dingen valt, maar je moet ergens beginnen.

In de eerste plaats is op een plek die van God en iedereen verlaten is de voor de hand liggende keus om de benodigde energie op te wekken met zonnecollectoren.



Simpelweg omdat een generator een hoop lawaai maakt. 's Avonds een generator starten om een lampje te kunnen ontbranden, dat wil je niet. Zonnecollectoren hebben ook nadelen. Zeker als je ze niet op het net kunt aansluiten en niet kunt terugleveren. Je moet gaan bufferen met batterijen en dat geeft prijsverhoging & gedoe. De omvang van de installatie moet afgestemd zijn op het verbruik.
Als mijn schatting van een kleine 2 kWh/dag correct is, heb je aan een paneeltje van 1,6 m2 voldoende. Dat valt mee. Heel veel accu's heb je ook niet nodig. Een beetje domotica-achtige techniek om de grootverbruikers alleen in te schakelen als de zon schijnt en je bent klaar. Domotica is overigens niet eens echt nodig. Mijn neefje die onder vergelijkbare omstandigheden in een zomerhuis verblijft mag de Playstation niet aan als de zon niet schijnt-dat werkt ook. En tijdschakelaars voor ventilatie en pompen als een soort stenen-tijdperk-domotica helpt ook al een flink stuk.
Er is wel een knelpuntje. Als je daadwerkelijk een wasmachine wilt, heb je een behoorlijke piekvraag. En bij een stand-alone-systeem zou je de hele installatie moeten afstemmen op die piekvraag na drie bewolkte dagen.....Dus daar moet een keuze gemaakt: Geen wasmachine? Nee, ik denk dat ik het omkeer. Met een wasmachine die functioneert op de oplaadstekker van een hybride auto.



Volgens mij kan dat. Er komen steeds meer hybrids op de weg, dus nemen de huurders hun eigen accu's mee ipv dat ik een hele batterij accu's moet plaatsen voor incidenteel wasmachinegebruik. Zo worden de elektra-rijders bij mij belóónd met het gebruik van de wasmachine, terwijl de ouderwetse benzine/dieselrijders met het wasbord aan de slag moeten. Dat vind ik wel een grappig idee. En de hybride rijders kunnen gratis laden op een flink zonnige dag, kan het milieuvriendelijker? Thuisblijven kost meer energie.
Je kunt nog disputeren of de koelkast op gas moet of niet. Het handigst is een hybride kk, stroom als er stroom is, en anders gas.
Warm water & koken gaan gewoon op flessengas. De energieinhoud van brandbare vloeistoffen is zo enorm, daar ga ik geen ww-zonne-installatie voor bouwen bij een vakantiehuisje. Met één of twee gasflessen per jaar kan je de hele zomer douchen & koken met een paar man. Nog afgezien van het feit dat je anders óók een naverwarmingsinstallatie nodig hebt voor de bewolkte dagen en/of de douchegewoonten die niet bij iedereen aansluiten bij beperkte voorraden. Het geld dat je uitspaart door met een geyser het warme water te maken, kun je beter ergens anders besteden, waar het beter rendeert.
En voor de echte diehards die het zonde vinden van al dat gas koop ik wel zo'n zwarte plastic zak die je aan een paal hangt, zijn die ook weer blij.                                

Geen opmerkingen:

Een reactie posten