woensdag 2 oktober 2013

Plan B: Middel & doel

Waarom heb ik een plan B nodig? Nou, in de eerste plaats voor als plan A mislukt. Als mijn sandwich van wapeningsstaal en strobalen niet voldoende sterk is en in elkaar lazert. Daartoe dient het experiment. Kijken of het een goed id is om een strobalenpers te gaan verbouwen vóór de oogst van volgende zomer. Daarom is het ook van belang dat het experiment, dat weliswaar wordt uitgevoerd met rechthoekige strobalen, toch zoveel mogelijk "waarheids"getrouw dient te zijn. Het formaat van het gebouwtje zoals dat uiteindelijk met trapezium-vormige balen moet gaan worden & het aanstampen van de naden met los stro (wat ik met een aangepaste pneumatische hamer ga doen) waardoor ik verwacht het losse stro met een vergelijkbare druk te kunnen samenpersen als de standaardbaal.

Toch kan het misgaan. Dan weet ik dat ik geen strobalenpers hoef te kopen. Jammer.

Een ander vraagstuk is of ik mijn ontwerp legaal gebouwd ga krijgen. En dan bedoel ik niet op Juanca's landje, maar gewoon op een willekeurige bouwlocatie. Dan loop je tegen allerlei bouwvoorschriften aan waarbij het nogal uitmaakt of je een TÜV-certificaat voor een uit Duitsland geïmporteerde houten balk met FSC-label kunt overleggen  of met het verhaal dat microbeton® in Nederland onder geconditioneerde omstandigheden in een fabriekshal onder KOMO-keur wordt geproduceerd, terwijl ik op locatie met de hand een mortel aanbreng die ter plaatse met een molentje gemengd is.
Dan kan een plan B uitkomst brengen. Dus daarom heb ik een plan B.

Het plan B is een met behulp van traditionele (houtskeletbouw of gemetseld) technieken gemaakt  boogje. De dakliggers in de lengt volgens het systeem van Steico wat je op dit plaatje ziet. Minimale hoeveelheid hout zo efficiënt mogelijk gebruikt. Er bestaan gewoon geïsoleerde liggers die net zo hoog zijn (40cm) als een strobaal dik, goed betaalbaar bovendien. Een kind kan de was doen. Zeker met Steico, dat is een groot Duits bedrijf dus werkelijk alles wat je kunt verzinnen is getest en uitgebreid omschreven in een gedetailleerde handleiding. Alles sehr gründlig.
Voor de aftimmering aan de onderkant gebruik je voorgevormde kromme latten met een stucplaatje. Op de bovenkant bijv. voorgevormde golfplaten met daaronder een ventilerend luchtspouw. Klaar. Voldoet aan alle bouwtechnische en bouwfysische eisen die je kunt bedenken.




Diep in mijn hart vind ik dat natuurlijk best jammer! Een hokje in elkaar timmeren met uit de fabriek aangevoerde prefab-liggers en de strobalen alleen maar als isolatie gebruiken...... weinig uitdaging.

Aan de andere kant gaat het om het doel, niet het middel (heb ik dat niet al ergens anders opgeschreven?) Als ik op deze manier betaalbaar een leuk half-ondergrondshuisje kan bouwen met de voordelen waar het oorspronkelijk om ging én vrij eenvoudig het potentiële vochtprobleem kan ondervangen (zeker in vochtiger klimaten zoals Nederland) én de hele santekraam van een eindeloze gang door de bureaucratie kan omzeilen is dit zeker een aantrekkelijk alternatief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten