donderdag 19 september 2013

30 vierkante meter

Een andere uitdaging waar ik al jaren over na loop te denken -dat is één van de leuke kanten van het bouwvak: er zijn handelingen die routinematig uitgevoerd worden waardoor er in het hoofd ruimte over is- is het bedenken van een klein huisje. Laten we zeggen 30 m2. In dit geval komt dat mooi uit, want in principe mogen we op het perceel in de gaard precies die oppervlakte kwijt.
30 is(was) toevallig ook de minimale maat voor een etage hier in Spanje die het predikaat "bewoonbaar" kon verdienen. Een paar jaar geleden was er een prijsvraag in Barcelona voor het bedenken van bewoonbare huisjes van die afmeting toen de minimale oppervlakte opgerekt dreigde te worden. Na het uitbreken van de crisis heb ik daar niks meer van gehoord.
Nu ben ik niet bepaald de eerste die een klein huisje probeert te verzinnen, de campings hier aan de costa's staan er vol mee. Met stacaravans ook trouwens. En ik herinner me van vakanties met mijn ouders in '67 en '68 dat we verbleven in huisjes van maximaal 24m2. Dus het kan wel.
Maar ik vind dan weer, geest van de tijd wellicht, dat het ook nog een beetje aangenaam verblijven moet zijn in zo'n huisje. Als je bed tegelijk de keukentafel is.....nee, dat vind ik net iets te onhandig.
Klein betekent natuurlijk ook milieuvriendelijk. Minder bouwmateriaal nodig, een kleiner aantal m3's om te verwarmen/koelen. Small is beautifull. Soms dan toch.
Onze tegenwoordige woonkamer was ooit een appartement. Daarin hadden we een bed op wieletjes gemaakt onder een verhoogde vloer. Het voordeel daarvan was dat je overdag geen bed hebt midden in de ruimte waarin je verblijft, of een bedbank moet opklappen. Die oplossing heb ik ook voorgesteld voor het strohuis.
Zo'n bed op wieltjes is niet echt handig voor een normaal bewoond huis - te veel gedoe. Maar als je een weekje in een vakantiehuis zit is het niet zo'n bezwaar. Het gedoe wordt immers onmiddellijk gecompenseerd met de beschikbaarheid van meer leefruimte. En mijn idee is dat dat op korte termijn wel functioneert.
Een andere oplossing die ik heb voorgesteld is die van hoogslapers. Mijn bunkertje wordt hoog, zo'n 3.5m waardoor er ruimte is om bovenop bijv. de sanitaire ruimten bedden te projecteren. Dus bij elkaar zitten er 6 normale slaapplaatsen in mijn maquette. In case that, want het huisje is gedacht voor een bezetting van 4 personen. Wel kun je zonder gedoe aan de tafel gaan zitten, hoef je geen slaapbanken op te klappen en op te maken.....Bruikbaar, denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten