maandag 23 september 2013

De lichttoetreding

De gemiddelde doorzon-woning in Nederland is een meter of 8 diep. De maquette die figureert als begeleiding van mijn mail is 10 m, met als belangrijkste verschil dat er een overdekt terras is gedacht aan de voorkant voor bescherming tegen de zon. Dus die maquette is ook 8 m lang, binnen. Precies net zo lang als de gemiddelde Nederlandse doorzon-woning.
En de doorzon-woning was destijds een revolutionair concept. Lichttoetreding van twee kanten!

Toch vragen degenen die naar de maquette kijken zich vrijwel allemaal meteen af hoe het met de lichttoetreding tot het gebouwtje is gesteld? Hoe zou dat toch komen???

Ik denk door een paar dingen. Ten eerste staat dat ding binnen in een niet al te lichte ruimte waar er sowieso maar aan één kant daglicht invalt > <<< lichtinval. Vervolgens reflecteert het hout waar  het van gemaakt is niet zo geweldig. Een "normale" witte wandafwerking zou al heel anders tonen. En, maar dat weet ik niet goed, zou de schaligheid er ook toe doen?
Meer dan bovengenoemde redenen vermoed ik echter dat het komt doordat ik er bij vertel dat het huisje grotendeels onder de grond zit. Een soort primaire reactie op het verblijven in een grot, of in een doodskist?

Als ik mij niet erg vergis -de mogelijkheid van het aanbrengen van daklichten, waar dan ook in de boog, werd expliciet al eerder door mij vermeld- wordt het gebouw juist ontzettend licht! Geen angst, we gaan geen 40000 jaar terug.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten