vrijdag 20 september 2013

Crowdfunding 2: Financiëel-economische prognose

Het uitgangspunt is dat ik voor € 36300 incl., ofwel € 30.000 excl. BTW  een 36m2 groot half-ondergronds-halfrond-stro-vakantiehuis ga bouwen en inrichten. Geschikt voor 4 personen, met maximaal 6 slaapplaatsen.
Dat huisje ga ik verhuren voor € 750/week. Na aftrek van kosten en BTW (laag tarief) levert dat € 600/week netto op.
De bezetting wordt minimaal 8 weken per jaar. Dat is voor een locatie die ook in het voor,- en najaar te verhuren is vermoedelijk conservatief. Dat levert dus € 4800/jaar op. Dat is een rendement van 16%.
Op de bouwkosten! Niet vergeten mag worden dat mijn partner in dit geval de grond gratis ter beschikking stelt, zodat het werkelijk rendement uiteraard lager is.

Als we de cijfers nog even op een andere manier neerzetten, met als uitgangspunten:
-ik wil de investering in 10 jaar aflossen;
-ik wil een rentevergoeding betalen van 5% op geleend geld;
Moet ik per jaar gemiddeld:
-€ 3000 aan aflossing betalen, en
-€ 1732,50 aan rente, samen € 4732,50/jaar betalen.

Als ik de voorwaarden aanpas:
-aflossing in 20 jaar, en
-rente van 8%.
Moet ik per jaar gemiddeld:
-€ 1500 aan aflossing, en
-€ 1782 aan rente, samen € 3282/jaar betalen.

Bovenstaande cijfers laten in ieder geval zien dat een jaarlijkse verhuur van 8 weken voldoende ruimte biedt om de investering terug te verdienen. Zodra de bezettingsgraad zakt onder die 8 weken, wordt de terugverdientijd langer dan 10 jaar. Wat in het geval van onroerend goed niet zo'n probleem is, maar we hebben het hier over een nieuwe bouwtechniek met derhalve meer onzekerheden dan normaal, dus een terugverdientijd van 10 jaar lijkt me wenselijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten