woensdag 18 september 2013

Doel & middel

Vorige maand liet ik trots mijn maquette zien aan een echte architect. Hugo de Clercq heet hij, van Faro-architecten. Ze maken wel leuke dingen, die jongens van  Faro, oordeel zelf.
Nu ben ik toch vooral bouwer of aannemer. Al heb ik, vaak samen met Franka, ook allerlei leuke dingen ontworpen, vind ik.
Aannemers & architecten moeten -noodgedwongen- samenwerken om een bouwwerk tot stand te brengen. In het ideale geval gaat dat natuurlijk met synergie gepaard. De meerwaarde die twee elkaar respecterende partijen weten te bereiken middels het inbrengen van hun gezamenlijke vakkennis. In de praktijk gaat dat in mijn ervaring niet altijd zo. Sterker nog, menig wederzijds vooroordeel wordt bij menig bouwproces bevestigd. De architect die niks van bouwen weet en alleen maar in de esthetiek geïnteresseerd is en de aannemer die die hele Kunst gestolen kan worden en alleen maar op geld verdienen uit is. Zoiets.

Hugo & ik kennen elkaar al jaren, niet echt goed, nl. via een gezamenlijke vriend/familielid, maar ik meen al jaren iets van die standaardanimositeit tussen De Aannemer en De Architect in onze omgang te bespeuren. Al kan het ook zijn dat we alletwee gewoon dierlijk eigenwijze mensen met een te groot ego zijn. Dan heb ik dat nl. ook weleens, die licht wantrouwige gedachtenwisselingen....

Dat was even voor de setting. Hugo kijkt, luistert naar mijn verhaal en zegt:  "Ja, daar heb je misschien wel een leuk middel, maar wat is nou het doel van dit hele project?" Een goede vraag natuurlijk, die om beantwoording vraagt.
Het middel heb ik al iets over gezegd & kom ik later nog veelvuldig op terug, dus dat laat ik hier even rusten.
Hugo, hier komttie:
Het doel is niet minder dat het bouwen van een koel (en soms warm in de winter) vakantiehuis in een warm klimaat met een geringe inzet van bouwmaterialen tegen lage bouwkosten en minimale verbruikslasten (in euro's en CO2-uitstoot) gedurende de exploitatie-periode. Wat ik nl. nog niet eerder gezegd heb: mijn strobalen-iglo wordt ook nog bedekt met aarde. Niet zoals op onderstaande foto, dit huis is veel te donker,


maar wel met een vegetatiedak. Dat houdt extra koel/isoleert en leidt ertoe -mijn bunker is rond, remember? dat de onderkant van de halve cirkel diep in de grond zit. Dus het id is dat het huis een vrijwel constante binnentemperatuur heeft ('s zomers veel koeler dan de omgeving, 's winters veel warmer) waardoor het hartje zomer binnen prettig verblijven is zonder kunstmatige koeling. En 's winters met minimaal stoken ook goed te doen.

Zou ik met deze doelstelling wegkomen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten