maandag 23 september 2013

Dragende muren?

In Nederland hebben veel huizen dragende muren. Dat lijkt voor de hand te liggen want die muren staan er toch om de klimaatsinvloeden buiten te houden. In feite de essentie van het gebouw....En om met die muren te zorgen dat de belasting van het gebouw wordt overgedragen op de ondergrond, niks mis mee.
In Spanje hebben veel huizen geen dragende muren, maar een skelet bestaande uit kolommen en vloeren. Dat lijkt voor de hand te liggen, want zo ben je veel vrijer in de indeling bij voortschrijdend inzicht als gevolg van de verstrijkende tijd. En bewonerscohorten wisselen nogal eens van samenstelling.
Het kostte mij bijvoorbeeld destijds een hoop tijd, en dat kost het nog steeds bij andere projecten, om de architecten die ik nodig had om de vergunning te krijgen bij de verbouw van ons huis te overtuigen van mijn idee om de binnenmuren dragend uit te voeren.
Als je bij een conservenblik de beide bodems eraf haalt wordt het een stuk makkelijker om dat blikje lateraal samen te drukken. Ik durf de bewering aan dat je op een blik mét beide deksels kunt staan en bij ééntje zonder niet. (Wie weet, Joep is ziek thuis, maak ik straks een fotoreportage terwijl ik de proef uitvoer. Buiten, want die blikken zijn natuurlijk vol).
Aan de hand van het experiment met het conservenblik lijkt het voor de hand te liggen de muren van mijn halve blik als versteviging te gebruiken. Ik heb er minstens drie beschikbaar, dus waarom niet.
De andere kant van het verhaal is dat ik onderzoek aan het doen ben. Als mijn boog afgedekt met aarde er na de herfst,- en voorjaarsstormen en de koude winter volgend jaar nog staat zonder dragende muren, dan....ga ik er alsnog de muren onderzetten.
De reden is vooral dat ik het gebouwtje de tijd wil geven om zich een beetje te "zetten" en dat proces wil controleren over een langere periode met zo min mogelijk storende invloeden.
Bovendien, als de optredende vervormingen relatief gering zijn, geeft dat de mogelijkheid om ook de buitengevels (gedeeltelijk) van niet-dragend stro te maken en zo een in het opzicht van isolatie uniform mogelijke constructie te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten