zondag 29 september 2013

Waarom rond?

Ik mag niet verwachten dat iedere lezer álles leest wat ik aan mijn scherm heb toevertrouwd. Dus neem ik het risico maar voor lief dat ik hier & daar in herhaling val.
De vraag die ik hier beantwoord is waarom dat huisje zo nodig rond moet worden? Zijn immers de meeste gebouwen niet min of meer uit rechte elementen samengesteld? Dat klopt.

Rond heeft echter ook voordelen.

Ten eerste beperk je met rond het volume van het gebouw en dus de hoeveelheid energie die nodig is om te verwarmen of te koelen.
Daarnaast is rond sterk. Een gebouw afdekken met aarde geeft een belasting die je mbv een boog voor een flink deel kan afvoeren náár de grond  eromheen en de resulterende belasting kan bij een ronde huid met relatief weinig bouwmateriaal ook opgevangen/afgeleid worden. Conservenblikjes zijn ook rond ondanks dat je veel minder materiaal in een rond blikje kwijt kan dan in een vierkant met dezelfde buitenmaat zal ik maar zeggen.
Rond biedt, daar komt het voor een heel groot deel vandaan, de mogelijkheid tot rationalisatie. Een serie identieke trapeziumvormige elementen geven een cirkel. En het is nu eenmaal heel wat makkelijker een serie identieke elementen te maken dan allemaal verschillende.
Het idee is tenslotte dat óók bij het daadwerkelijk monteren een ronde vorm voordelen biedt doordat mijn stroboog met weinig en eenvoudig te monteren hulpmiddelen kan worden geassembleerd. En dan sterk genoeg is om de uiteindelijk dragende constructie in beton vanaf het aanbrengen tot en met het uitharden te dragen.
Is de (micro)betonnen schaal uitgehard, dan is het gebouwtje ook daadwerkelijk sterk genoeg.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten