zondag 22 september 2013

Toch een ketting?

Op onderstaand plaatje heb ik ook maar eens een ketting opgehangen.
Het hoogteverschil  en de breedte van de halve cirkel en de kettingboog zijn hier identiek. Hoewel het verschil niet enorm is, is het toch duidelijk waarneembaar (De boog staat op deze foto zonder onder-steuning. Ik heb hem afgespannen aan de bovenkant. Hij is met wat waslijndraad stevig genoeg om op te staan).
Het grappige is dat ik onbewust dezelfde waarneming -van het niet rond zijn- al vaak had gedaan. Bij het oprollen van een bouwstaalnet of stevige slangen is het altijd een enorm geworstel om die rotdingen een beetje rond te krijgen.....



Nog even voor alle duidelijkheid: mijn bouwwijze zal bestaan uit het rond (of ketting) neerzetten van een vrij stevig bouwstaalnet. Daarop stapel ik de balen. In principe in de vorm van een trapezium, maar de eerste proef doen we nog een beetje houtje-touwtje met rechthoekige balen, waarbij we de naden gaan vullen met stro. (tussen onder,- en bovenkant baal zal bij een cirkel een wig-vormige opening ontstaan van 0 tot 4 cm.)


Q-283A-:-6*10*10-(6x2.30-meter)

Dan leg/span ik er een ander bouwstaalnet overheen wat ik vast ga binden (met lange tieribs bijv, of een traditioneel binddraadje) aan het ondernet. Dat moet flink aangetrokken worden waardoor het stro onder spanning komt en het betonstaal zich inbed in het stro. Met elkaar moet dat een stevige boog opleveren. Hoe stevig, dat gaan we zien....!

Nu ik toch gezellig aan het plakken en knippen was, heb ik meteen maar even gecheckt in hoeverre de kettingboog afwijkt van de overeenkomstige parabool. Dat zie je hieronder. Niet helemaal onbegrijpelijk dat de woorden parabool en kettingboog weleens worden verwisseld, met name waar de hoogte van de boog gering is ten opzichte van de overspanning. Dat betekent praktisch gesproken dat het mij toegestaan lijkt om voor controlemetingen in de bouw de vgl. van de parabool als benadering te gebruiken. Wel zo prettig, want een parabool is gewoon een kwadraat en geen cosinushyperbolicus, dat is geen hoofdrekenen meer. 




Hoe dan ook, mijn voorkeur voor een halve cirkel was ingegeven door de gelijkvormigheid van de baaltjes die ik wilde persen. De naam trapstro of strotrap slaat ergens op, nietwaar?
Als we echter van dat idee afstappen bij de eerste proef, is het dan nog van veel belang of het een halve cirkel of een kettingboog is? Goede vraag.
Een bouwstaalnet rond neerzetten is ook niet zó ingewikkeld: met drie trekdraden ben je wel zo ongeveer klaar. Die trekdraden zijn sowieso nodig omdat gedurende het stapelen van de balen de "mal" onder allerlei spanningen komt te staan en het risico van vervormen reëel is.

Ik denk dat ik de vraag door de praktijk laat beantwoorden. Ik ga proberen met enkele spandraden de constructie rond te zetten. Wordt het echter geen perfecte cirkel? Ook goed, niet tegen de stroom inroeien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten