woensdag 18 september 2013

Stroliefde

Stro als bouwmateriaal: is dat wat? Laat ik voordat ik op de technische kant van mijn plannen inga eerst iets vertellen over mijn ideeën & achtergrond.
Ik beschouw mezelf niet als een geite-wollen-sokken-type en ben dan ook geen "believer". Noch in ecologisch, noch in biologisch, noch in zgn. passief bouwen. Om van "cradle-to-cradle" al helemaal niet te spreken. Het is in de milieu-hoek een beetje zoals met de kerkgenootschappen in mijn geboortedorp. Voor "elck wat wils".
Argumenten die je kunt tegenkomen als je op zoek gaat naar ervaringen van strogebouwen dat het bij het bouwen met strobalen zo gezellig is op de bouwplaats en er zo'n goede & warme sfeer is,  maken mij eerlijk gezegd enigszins kopschuw. Een psychisch/sociaal aangenaam werkklimaat is nooit verkeerd. Zelf heb ik het gedurende de kleine 30 jaar dat ik in de bouw heb gewerkt gelukkig vaak uitstekend naar mijn zin gehad. 
Desalniettemin zit er ook in mij romantiek. Ik kom van het platteland en heb menigmaal in hooibergen hutten gebouwd. Moest je wel oppassen dat de boer je niet zag, want boeren blijken er geheel eigen opvattingen op na te houden wat betreft de sfeer op de bouwplaats........Maar hutten bouwen, in steentassen of hooibergen: heerlijk was het. 
Wat betreft de milieukant van de kwestie (laat ik er even vanuit gaan dat bouwen met stro goed voor het mileu is): zeker, ben ik voor. Voor het ontzien van het milieu. Ik zei het al eerder, een believer ben ik niet. Ik ben niet tegen cement, staal & beton bijvoorbeeld. Ik ben ook niet tegen stroomaansluitingen in een huis (dat zijn de bio-bouwers: eigenlijk zijn ze niet echt tegen electriciteit, maar de kabels moeten ingepakt om de "kwalijke" magnetische velden te voorkomen die door een stroom worden opgewekt. Ik twijfel hieraan). 
Ik ben ook eigenlijk nergens vóór. Niet voor het gebruik van leem, of stro, of hout of speciale gipsplaten. Of dat een huis beslist autonoom moet zijn. Als er een windmolen een stukje verderop staat, mag deze mij best stroom leveren, hoef ik niet beslist zonnepanelen. 
Gezond verstand, daar geloof ik wel in. Het is wel enigszins pretentieus om dat van mezelf te zeggen , maar ik geloof dat ik, over het geheel genomen, behoorlijk wat gezond verstand heb. Dat gezonde verstand zegt mij in dit geval dat stro goedkoop is, ruim voorhanden en een isolatiemateriaal met een zeer gunstige prijs/prestatie verhouding wat ook nog CO2 (korte cyclus?!) uit de atmosfeer haalt. En derhalve het nader onderzoeken waard. 
Bovendien, en dat helpt ook, heb ik bijna dertig jaar ervaring met bouwen. Die ervaring wil ik nu gaan inzetten bij de uitwerking van het strohuis concept. Na dertig jaar weet ik ook dat er zelden een "beste" oplossing voor een probleem is. Wel zijn er -bijna- altijd meerdere oplossingen, die ook vaak door anderen worden aangedragen.
Dat is één van de redenen om dit blog te maken. Ik hoop op veel reacties, de eerste die ik gehad heb bij de live-presentatie van de maquette zal ik in een volgende bijdrage behandelen.
Voor het moment verklaar ik het bouwen met stro mijn liefde, al is die niet, nooit eigenlijk, onbegrensd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten